Banken kopen... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Laura Hermans - WaarBenJij.nu Banken kopen... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Laura Hermans - WaarBenJij.nu

Banken kopen...

Door: Laura Hermans

Blijf op de hoogte en volg Laura

21 Februari 2014 | Zambia, Kitwe

Door in het jongensverblijf te zijn geweest en te hebben gepraat met Miss Kasoti (coördinator) kwamen we er al snel achter dat de banken waar de kinderen op zitten helemaal versleten zijn. Er zaten enorme gaten in en er liepen ook kleine beestjes. De eerste dag dat we bij het jongensverblijf zijn geweest kwamen we langs een weg waar ze banken verkopen. Na onderling overleg te hebben gehad hebben we aan de organisatie voorgesteld om nieuwe banken te kopen voor het jongensverblijf.

Na ontbijt te hebben gehad zijn we samen met onze driver Eduard en Miss Kasoti eerst naar een winkel geweest die vergelijkbaar is met de Gamma. We hadden namelijk zeil nodig voor de banken te vervoeren aangezien het deze ochtend enorm regende. Ik heb gelijk mijn handel skills ingezet om de prijs van het zeil goedkoper te krijgen. De vrouw wat daar werkte sprak goed Engels en nadat we haar duidelijk hadden gemaakt waar het zeil voor nodig was kregen we het zelfs gratis mee. Eenmaal aangekomen bij de straat waar ze de banken verkopen bleven Chantal, Renée en ik in de auto zitten zodat ze ons niet voor de gek zouden houden met de prijs. Even later konden we uitstappen om de banken te bekijken. De verkoper was al enorm in de prijs omlaag gegaan en we konden een set bestaande uit: 2 tweezitters en 2 eenzitter voor 2000 Kawacha kopen (omgerekend is dit: €250,-).
De banken werden in de laadbak van de auto geladen en met touwen vast gemaakt. Door de grote plassen water op de weg was het nog een heel avontuur om de banken bij het jongensverblijf te komen.

Aangekomen bij het jongensverblijf kwamen de kids al naar buiten gerend. Ze waren allemaal ontzettend enthousiast en hielpen allemaal mee om de bank naar binnen te tillen. De set met banken was maar voor één gebouw, dus besloten we om nog een set banken te kopen voor het andere verblijf. Naast de tweede set nieuwe banken zijn we ook voor een nieuwe dvd-speler gaan kijken met nieuwe dvd’s. Door het regenseizoen kunnen er op een dag enorme plensbuien vallen en kijken de kinderen binnen graag een dvd. De dvd-speler was als een tijdje kapot dus deze kwam goed van pas. De kinderen wisten dit niet en dit was dus een grote verassing voor hen toen we dit bekend maakte. Ongelofelijk hoe bij dat de kinderen waren! Ze kwamen zich allemaal persoonlijk bij ons bedanken en wilde samen met ons op de foto. Daarnaast hebben ze zich ook gezamenlijk ons bedankt door met hun knieën op de grond te zitten, met hun handen op de vloer te kloppen en een handgebaar te maken naar de hemel. Toen ze dat deden riepen ze allemaal in koor: ‘’Gods bless you!’’

Eenmaal terug op kantoor lagen er vijf kinderen binnen op de banken te slapen. Ze waren doodop en versuft van de ‘’sniff’’. We hebben de kinderen rustig laten slapen en toen ze wakker werden ieder een broodje en wat drinken aangeboden. Dit zijn kinderen die niet verblijven op een van de centra’s om de reden dat ze te oud zijn (18+) of omdat ze het niet aankunnen om zich aan de regels te houden binnen de centra’s.
Om 17:00u. was de dag alweer voorbij en bracht Eduard ons naar huis om het weekend in te gaan.

In de avond hebben we nog samen met Gin, de dochter van Dalley een wandeling gemaakt in de buurt waar ze leven. Gin liet ons o.a. de kliniek zien waar we binnen een kijkje mochten nemen. Een van de verpleegsters vroeg aan ons of we verder door wilde lopen door de gang. Het bleek dat in deze gang de kraamafdeling was waar twee moeders op het punt stonden om te bevallen. Verder door lag er een moeder op bed die nog geen 20min. geleden was bevallen van een dochter. Het viel ons op dat de baby een lichte huidskleur had en we vroegen ons af of de vader misschien wel blank is. Gin legde ons uit de pasgeboren baby’s licht van kleur zijn en dat hun huis pas na 2 à 3 maanden steeds donkerder kleurt. Hier had ik werkelijk nog nooit van gehoord, dus vond het bijzonder dat we dit met eigen ogen hebben kunnen zien.
Na het bezoeken van de kliniek zijn we samen met een aantal kinderen die we op straat zijn tegengekomen naar een veldje gegaan waar kinderen kunnen spelen. Dit stuk grond heeft Dalley gekocht voor de kinderen in de wijk om te kunnen spelen. Tevens had zij hier ook een aantal speeltoestellen geplaatst, maar de meeste hiervan zijn al vernield door oudere jongens.
Eenmaal terug thuis hadden we enorme honger en hebben we samen besproken wat te plannen voor het weekend gingen worden.

Laura

Beste allemaal, Mijn naam is Laura Hermans. Momenteel zit ik in het afstudeerjaar van de opleiding 'Social Work' aan de Hogeschool Zuyd te Sittard. Samen met twee medestudenten/vriendinnen (Chantal en Renée) ga ik een afstudeeronderzoek doen bij de organisatie: ‘Friends of the Street Children’. Deze organisatie richt zich op de straatkinderen in Kitwé (Zambia). Om deze organisatie financieel te kunnen ondersteunen hebben wij een eigen website: www.straatkinderenzambia.nl Via deze site is meer informatie te vinden over: de organisatie, onszelf en de verschillende doneer mogelijkheden. Ik nodig jullie allemaal uit om deze website te bekijken!

Actief sinds 14 Feb. 2014