Sunny monday morning! - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Laura Hermans - WaarBenJij.nu Sunny monday morning! - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Laura Hermans - WaarBenJij.nu

Sunny monday morning!

Door: Laura Hermans

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 Februari 2014 | Zambia, Kitwe

Vandaag moesten we alweer vroeg op om naar kantoor te gaan. Om 07:45u. stond onze ‘driver’ Eduard weer de deur. Eduard is altijd stipt op tijd en zo hebben we nog geen afspraak gehad die later of niet is kunnen doorgaan. Het was vandaag al vroeg in de morgen erg warm en Dalley vertelde ons dat dit een hele warme dag zou worden.
Op het kantoor kwam iedereen bij elkaar om samen te bidden. Het gezamenlijk bidden doen ze iedere maandagmorgen om zo samen de week te beginnen met de steun van god. Dit keer las Jack uit de bijbel wat ging over de ‘de tempel van god’. Hij hoopte dat de kinderen op straat FSC ook zouden als ‘de tempel van god’. Na het gebed was het de bedoeling dat ieder individueel het zou afsluiten. Ik was hier best wel zenuwachtig om omdat ik niet goed wist wat ze van ons verwachten dat we zouden zeggen. Ik heb geboden tot god dat ik dankbaar was om hier te zijn en dat ik hoopte dat de kinderen in op straat in veiligheid zouden zijn en hen niets zou overkomen.

Na het gebed zijn we samen met Jack buiten in de zon gaan zitten. Hij gaf ons meer uitleg over de verschillende programma’s die FSC aanbieden. Vooral over het ‘outreachend’ werk en het re-integreren bij families kon Jack veel over vertellen. Hij liet aan ons ook de dossiers zien van de kinderen en zijn eigen vaste programma per week. Vandaag was het de bedoeling dat hij de straat op ging voor de straatkinderen te tellen en te kijken of en afgelopen weekend eventueel meer straatkinderen zijn bijgekomen. We kwamen zowat alle kinderen tegen die we de vorige keer ook hadden gezien. We hebben nog met hen gesproken over o.a. hun afkomst. Ook heb ik nog een jongen ontmoet die heel graag taxichauffeur wil worden. Hij gebruikt al een tijd lang geen ‘sniff’ meer en toont volgens Jack hiermee aan dat hij bewust nadenkt over zijn toekomst en wat hij graag wil leren. De ‘drive’ vanuit de jongen om taxichauffeur te willen worden helpt hem tevens om van de ‘sniff’ af te blijven. Wanneer FSC genoeg financiële middelen te besteden heeft willen ze voor de kinderen die niet naar de centra’s willen voor onderwijs de volgen rijlessen betalen om bijvoorbeeld taxichauffeur te kunnen worden.
Deze dag was weer heel leerzaam en interessant om mee te maken. Doordat het de hele dag zo warm was waren we op het einde toch wel moe en zijn we na even te hebben geskypt weer vroeg gaan slapen.

Shalenipo! (Goodbye!)

• 26 Februari 2014 - 22:11

Sanne & Alain:

Hi Laura!

Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie meemaken. Het klinkt alsof het voor jullie nog wel goed geregeld is. Dat moet toch een opluchting zijn al is het niet als thuis :) Ga je nog carnaval vieren met de kinderen?

Veel plezier!

• 28 Februari 2014 - 23:28

Mam,pap,stan.:

Hoi Laura,

We zijn net met z'n drieën je verslag en de foto's aan t bekijken! Indrukwekkend hoe het daar allemaal gaat.
    Echt een ervaring voor jullie!! we zijn dan ook super trots hoe jullie je daar tot nu toe handhaven.
    Stan heeft me ook t filmpje laten zien hoe je hun Limburgs leert praten, ze zegt dan in t dialect: fijne vasteloavend!! (geweldig) groetjes van ons allemaal XXXXXX

Laura

Beste allemaal, Mijn naam is Laura Hermans. Momenteel zit ik in het afstudeerjaar van de opleiding 'Social Work' aan de Hogeschool Zuyd te Sittard. Samen met twee medestudenten/vriendinnen (Chantal en Renée) ga ik een afstudeeronderzoek doen bij de organisatie: ‘Friends of the Street Children’. Deze organisatie richt zich op de straatkinderen in Kitwé (Zambia). Om deze organisatie financieel te kunnen ondersteunen hebben wij een eigen website: www.straatkinderenzambia.nl Via deze site is meer informatie te vinden over: de organisatie, onszelf en de verschillende doneer mogelijkheden. Ik nodig jullie allemaal uit om deze website te bekijken!

Actief sinds 14 Feb. 2014