1e officiële werkdag (outreachend werken) - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Laura Hermans - WaarBenJij.nu 1e officiële werkdag (outreachend werken) - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Laura Hermans - WaarBenJij.nu

1e officiële werkdag (outreachend werken)

Door: Laura Hermans

Blijf op de hoogte en volg Laura

20 Februari 2014 | Zambia, Kitwe

Hallo!
Mulishani! (Hoe gaat het?)
Vandaag was onze officiële eerste werkdag en ging onze wekker om 06:30u. Na het ontbijt werden we om 07:45u. opgehaald door onze driver Eduard die ons allereerst naar kantoor bracht. De bedoeling was dat we samen met Jack de straat op zouden gaan om de ‘outreachend’ te werken. Het ‘outreachend’ werken vond plaats in het centrum van de stad. Allereerst kwamen we een groepje kinderen tegen die op een grasveldje lagen. Hier zijn we bij gaan zitten en mochten van Jack een aantal vragen aan hen stellen die hij deed vertalen. In Kitwé spreken de mensen de taal ‘Bemba’. Dit groepje kinderen maakte al ontzettend veel indruk op ons. Sommige kinderen gaven aan honger te hebben en ziek te zijn. Alle kinderen hadden allemaal een plastic flesje bij zich waar ‘sniff’ in zat. Deze ‘sniff’ is een substantie van benzine en lijm die de kinderen inhaleren. Zelf heb ik er eens aan geroken om te weten wat het nu precies is en ook hoe sterk. De kinderen snuiven het op om ‘high’ te worden en niet te hoeven denken aan de ellende. Als beloning dat de kinderen met ons hadden gepraat gaf hij ze op het laatst ieder een koekje.
We ging verder en kwamen uit bij een straat waar ook een vuilnisbelt was waardoor het ontzettend stonk. Hier kwamen we wat oudere jongens tegen die flink onder invloed waren. In deze straat voelde ik mij niet geheel veilig en was het dus ook niet mogelijk om foto’s te maken. We liepen verder de markt op waar het ontzettend druk was en Zambiaanse muziek werd gedraaid. Ik kon het niet laten om even met een kindje te dansen. Op de markt verkochten mensen groenten zoals tomaten, dikke komkommers, chilipepers etc. Tevens werden hier ook de levende kippen verkocht. In het midden van de markt lagen op houten planken kinderen over elkaar heen te slapen. Jack vertelde ons dat deze kinderen hier dagelijks rusten en dat de mensen om hen een beetje op hen deden letten.
Na even op de markt te zijn geweest liepen we weer de markt af om door te lopen naar een steegje waar nog meer straatkinderen zich bevinden. Onderweg wilde mensen ons allemaal een hand geven en met ons op de foto gaan. Vooraan in het steegje was er ook een kledingwinkel met paspoppen die buiten stonden. Het viel mij op dat er 1 ding anders was dan de paspoppen Nederland, ze hadden namelijk een flinke ronde billen:-D
In het steegje zagen we kinderen een kaartspelletje spelen om geld. Dit ging er af en toe agressief aan toe wanneer iemand vond dat het spel oneerlijk werd gespeeld. Dan begonnen ze te schelden en elkaar te duwen. Ook hebben we een moeder ontmoet met een dochtertje van amper 1 jaar oud. Het meisje liep maar wat rond en op een gegeven moment zagen we haar zand eten. Bij ons zouden ze voor de grap zeggen: ‘Det sjoert de maag’, maar dit was toch wel hartverscheurend om te zien. Na deze morgen zijn we na het boodschappen doen weer opgehaald door Eduard, om vervolgens weer terug naar kantoor te gaan om te lunchen en even te skypen.
Deze dag heeft bij ons alle drie ontzettend veel indruk gemaakt en Dalley besloot om eerder met ons naar huis te gaan. Eenmaal thuis aangekomen hebben we zelf wat eten gekookt en zijn we weer vroeg gaan slapen.

Laura

Beste allemaal, Mijn naam is Laura Hermans. Momenteel zit ik in het afstudeerjaar van de opleiding 'Social Work' aan de Hogeschool Zuyd te Sittard. Samen met twee medestudenten/vriendinnen (Chantal en Renée) ga ik een afstudeeronderzoek doen bij de organisatie: ‘Friends of the Street Children’. Deze organisatie richt zich op de straatkinderen in Kitwé (Zambia). Om deze organisatie financieel te kunnen ondersteunen hebben wij een eigen website: www.straatkinderenzambia.nl Via deze site is meer informatie te vinden over: de organisatie, onszelf en de verschillende doneer mogelijkheden. Ik nodig jullie allemaal uit om deze website te bekijken!

Actief sinds 14 Feb. 2014